سیستم گرمایش جابجایی

امروزه سیستم گرمایشی تابشی به عنوان کاربردی‌‌ترین و به صرفه‌ترین نوع سیستم برای گرمایش انواع محیط‌های باز و نیمه باز از جمله سالن‌های صنعتی، اماکن عمومی، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره به کار برده می‌شود. سیستم‌ گرمایش تابشی این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند تا بعضی از قسمت‌هایی از سالن که گرمایش آن‌ها مورد نظر است را به صورت موضعی انتخاب کنند.
در نتیجه مسئولان این بخش‌ها می‌توانند با معین کردن ایستگاه‌های کاری در سالن، فقط گرمایش قسمت‌های مشخص شده را تامین کنند. به نحوی که فضاهای مورد نیاز کارکنان، از گرمایش مطلوب بهره‌مند ‌شوند و دیگر احتیاجی به روشن بودن مداوم سیستم در ساعات غیر کاری نخواهد بود. همچنین به دلیل راندمان بالا و مقدار بسیار پایین آلایندگی‌ها، احتیاجی به نصب دودکش در سالن‌های صنعتی نمی‌باشد، چرا که مقدار هوای مورد نیاز احتراق در سیستم چندین برابر حجم گاز مصرفی می‌باشد.

در سیستم گرمایش تابشی حداقل میزان انرژی گرمایی به هوا که دارای کمترین مقدار چگالی می‌باشد، منتقل می‌شود و اشیاء با چگالی بیشتر، حداکثر انرژی گرمایی را دریافت می‌کند.
این شرکت که دارنده‌ نشان استاندارد ملی ایران و نشان استاندارد CE اروپا است، انواع سیستم‌های گرمایش تابشی را تولید و عرضه می‌کند.

فواید سیستم گرمایش تشعشعی نسبت به سیستم گرمایش جابجایی

اکنون در این مقاله به بررسی مزایای سیستم گرمایش تشعشعی نسبت به سیستم گرمایش جابجایی می‌پردازیم، این فواید عبارت است از:

  1. عدم جذب گرما
  2. تثبیت میزان رطوبت
  3. منطقه بندی دمایی
  4. جهت دهی و کنترل منطقه‌ای
  5. عدم ایجاد آلودگی در هوا
  6. عدم ایجاد آلودگی صوتی
  7. عدم اشغال فضای مفید کاری
  8. افزایش بازده گرمایی
  9. عدم وجود مشکلات متداول
  10. کاهش هزینه نصب و راه اندازی
  11. مستقل بودن از دمای هوا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. عدم جذب گرما

با هر دفعه تعویض هوا در واحدهای تجاری و مکان‌های عمومی، میزان زیادی از انرژی گرمایی موجود در هوا به بیرون منتقل می‌شود، ولی از آنجا که در سیستم‌‌های گرمایش تشعشعی انرژی گرمایی تابشی جذب هوای محیط نمی‌شود یا به مقدار بسیار کمی جذب می‌شود، تعویض هوا نیز تلفات انرژی به همراه نخواهد داشت.

عدم ایجاد آلودگی صوتی

۲. تثبیت میزان رطوبت

سیستم گرمایش تشعشعی تاثیری بر میزان رطوبت موجود در هوای داخل محیط، به خصوص ساختمان‌های مسکونی ندارد. در این روش گرمایشی از میزان نفوذ هوای سرد و خشک بیرون ساختمان به داخل کاسته شده و همچنین هوای گرم مورد احتیاج ساختمان از طریق احتراق در بخاری، شومینه و غیره که محصول آن تولید هوای گرم و خشک است تامین نمی‌شود.
بنابراین با ثابت ماندن میزان رطوبت موجود در ساختمان‌ها احتیاجی به افزایش رطوبت در این سیستم گرمایشی نیست که این موضوع منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود.

۳. منطقه بندی دمایی

سیستم گرمایش به روش تشعشعی بدون ایجاد موانع فیزیکی، منطقه بندی حرارتی سالن‌های بزرگ صنعتی را ممکن می‌کند. این موضوع به ویژه در انبارها و سالن‌های تولید که در آن‌ها جابجایی پی در پی اشخاص و کالاها اجتناب ناپذیر است، از دیگر مزایای این روش محسوب می‌شود.

۴. جهت دهی و کنترل منطقه‌ای

در سیستم گرمایش به روش جابجایی، کنترل و جهت دهی به حرکت هوای گرم ممکن نیست و ورود هوای گرم تولید شده به مناطق ناخواسته نیز اجتناب ناپذیر است. بدیهی است که این موضوع سبب تلفات انرژی و افزایش میزان مصرف سوخت می‌شود. این در صورتی است که در سیستم‌های گرمایش تشعشعی، کنترل منطقه‌ای و نیز گرمایش موضعی امکان پذیر است.

۵. عدم ایجاد آلودگی در هوا

سیستم‌های گرمایش مرکزی به علت ضرورت در استفاده از شبکه کانال‌های منتقل کننده‌ی هوای گرم، همواره خطر انباشته شدن ذرات ریز معلق در هوا و پراکندگی و رشد موجودات زنده‌ی میکروسکوپی در محیط  داخلی ساختمان را به دنبال دارند. این در حالی است که در سیستم گرمایش تشعشعی چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

عدم اشغال فضای مفید کاری

۶. عدم ایجاد آلودگی صوتی

تولید و توزیع گرما در سیستم گرمایش جا به جایی با انتقال هوا همراه است و در حالت کلی، سرعت جریان و سرعت جابجا شدن هوای گرم، باعث تولید آلودگی صوتی می‌شود. در صورتی که در سیستم گرمایش تشعشعی چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود و دستگاه بدون هیچگونه سر و صدایی گرما تولید می‌کند. این موضوع در افزایش میزان بهره‌وری انرژی، تامین گرمایش سالم و نیز حفظ کیفیت هوای متناسب با استانداردهای مورد احتیاج بعضی از منابع ویژه مانند: صنایع غذایی، داروسازی، مرغداری، کارگاه‌ها و غیره، وجود سیستم‌های گرمایش تشعشعی لازم و ضروری می‌باشد.

۷. عدم اشغال فضای مفید کاری

محیط اشغال شده توسط تجهیزات و تاسیسات سیستم‌ جابجایی که شامل موتورخانه‌‌ شبکه لوله‌ها و کانال‌های انتقال دهنده گرما و غیره می‌باشد، عمدتا نسبت به سیستم تشعشعی بیشتر است. اندازه و ابعاد تجهیزات سیستم‌های تشعشعی اصولا کمتر بوده و از طرفی دیگر با قابلیت نصب شدن در سقف یا دیواره محیط مورد نظر، باعث اشغال فضای مفید کاری نمی‌شوند. در حالی که سیستم‌های گرمایش جابجایی فضای مفید کاری روی زمین را اشغال می‌نمایند.

۸. افزایش بازده گرمایی

در سیستم‌های گرمایش جابجایی عوامل انتقال گرما وجود دارند که این عوامل شامل کانال‌ها و همچنین لوله‌های منتقل کننده و توزیع کننده‌ی انرژی گرمایی هستند. تمام این عوامل باعث هدر رفت انرژی گرمایی می‌شوند و بازده گرمایی سیستم جابجایی را پایین می‌آورند. در صورتی که در سیستم گرمایش تشعشعی، گرمایش اشخاص به طور مستقیم توسط امواج گرمایی صورت می‌گیرد و این امر باعث افزایش بازده گرمایی سیستم تابشی می‌گردد.

کاهش هزینه نصب و راه اندازی

۹. عدم وجود مشکلات متداول

می‌توان گفت که مشکلات مربوط به تاسیسات جانبی سیستم گرمایش جابجایی از قبیل یخ زدگی کانال‌ها و لوله‌ها، سختی آب، عایق کاری و موارد مشابه دیگر، در سیستم گرمایش تشعشعی وجود ندارد که در این صورت میزان بروز هرگونه خسارت احتمالی برای سیستم‌ گرمایش تشعشعی را به حداقل می‌رساند.

۱۰. کاهش هزینه نصب و راه اندازی

اگرچه سیستم گرمایش تشعشعی دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به سیستم گرمایش جابجایی است، اما از جنبه‌ی ساختاری نیز از سادگی بیشتری برخوردار می‌باشد. سادگی ساختاری سیستم گرمایش تشعشعی، سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های نصب و راه اندازی می‌گردد و همچنین مدت زمان لازم برای انجام این کار را به حداقل می‌رساند.
به علت سادگی ساختار سیستم گرمایش تشعشعی، تعمیر و نگهداری در این سیستم نسبت به سیستم گرمایش جابجایی که شامل تاسیسات بزرگ و پیچیده‌ی بخار و آب، شبکه‌ی کانال‌های هوا، لوله‌ها و غیره است بسیار آسان‌تر بوده و این امر باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

۱۱. مستقل بودن از دمای هوا

سیستم‌های گرمایش تابشی برای فضای باز در اثر مصرف انرژی، گرما تولید می‌کنند و توسط قسمت پخش کننده که شامل لوله‌هایی از جنس فولاد یا صفحه‌های سرامیکی هستند، گرما را به صورت امواج مادون قرمز در محیط توزیع می‌کنند. به این ترتیب افراد، سطوح و اجسام موجود در محیط این امواج را جذب کرده و گرم می‌شوند. در این دستگاه‌ها گاز با دمای بالای حاصل از احتراق، داخل لوله‌ها و یا صفحه‌های سرامیکی می‌شود و سپس یونیت‌ها گرمای ایجاد شده را به صورت امواج مادون قرمز در محیط منتشر می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *