سیستم گرمایش تشعشعی

سیستم گرمایش تشعشعی عنوان دیگری است که برای سیستم گرمایشی تابشی به کار برده می‌شود. این سیستم‌ یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی می‌باشد که به طور مستقیم در راستای افراد و اشیاء موجود در محیط قرار گرفته‌ است و امتداد مسیر را توسط امواج مادون قرمز گرم می‌کند. در این روش علیرغم دیگر سیستم‌های گرمایشی که به وسیله‌ی انتقال گرما موجب گرمایش محیط می‌شوند، دمای محیط را به صورت مستقیم افزایش می‌دهد.
سیستم‌ گرمایش تشعشعی جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر سیستم‌های گرمایشی از جمله سیستم‌های گرمایش جابجایی می‌باشد که گرما را به صورت تابش به سطوح و بدن انسان منتقل می‌کند. سیستم‌ گرمایش تشعشعی یکی از انواع سیستم‌هایی می‌باشد که استفاده از آن برای گرمایش سالن‌های بزرگ از جمله فضاهای صنعتی، سوله‌ها، ورزشگاه‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، رستوران‌ها و غیره اخیرا مورد استقبال زیاد کاربران قرار گرفته است. همچنین از این نوع سیستم تابشی برای گرمایش اماکن عمومی، مراکز تجاری و دیگر فضاهای باز و نیمه باز می‌توان استفاده کرد. با توجه به اینکه در این محیط‌ها درب سالن همواره باز بوده و یا مرتب باز و بسته می‌شود، بهره برداری موثر از سیستم گرمایش جابجایی به کمترین مقدار ممکن می‌رسد.

مزایای سیستم‌های گرمایش تشعشعی 

مزایای سیستم‌های گرمایش تشعشعی عبارت است از:

  1. جلوگیری از اتلاف انرژی
  2. کاهش اختلاف دما
  3. صرفه جویی در هزینه‌ها
  4. حفظ گرمای موجود در محیط
  5. افزایش سرعت گرمایش
  6. گرمایش موضعی
  7. صرفه جویی در وقت و انرژی
  8. دریافت مستقیم انرژی گرمایی
  9. میزان اثر پذیری
  10. کاهش آلودگی محیط زیست

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. جلوگیری از اتلاف انرژی

در سیستم گرمایش جابجایی، هوا به عنوان واسط انتقال گرما گرم می‌شود، سپس سبک شده و به سمت بالا حرکت می‌کند. در آنجا با انتقال انرژی گرمایی به سقف و دیوارها، سرد و سنگین شده و دوباره به سمت کف محیط باز می‌گردد و این چرخه‌ی تعادل به طور مرتب تکرار می‌شود. بنابراین برای اینکه گرمای اطراف اشخاص همواره تامین شود، لازم است تا محیطی که شخص در آن مستقر است از مقدار هوای گرم مناسبی انباشته شود که این موضوع باعث اتلاف انرژی حرارتی و اتلاف وقت و زمان می‌گردد.
در صورتی که در سیستم تشعشعی، دستگاه گرمایش تابشی در سقف نصب شده  و گرما به صورت تشعشعی به کف سالن می‌رسد. مدت زمان مورد نیاز جهت گرم شدن کف سالن بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد که با توجه به کم مصرف بودن فرآیند تشعشعی، انرژی بسیار اندکی سوخته شده تا تولید گرما نماید.

مزایای گزمایش تشعشعی

۲. کاهش اختلاف دما

در واقع در سیستم‌های گرمایش جابجایی میزان اختلاف دمای کف و سقف محیط بسیار زیاد است که بیشتر آن به صورت اتلاف حرارتی به هدر می‌رود. اما در سیستم گرمایش تشعشعی به دلیل عدم احتیاج به واسطه‌ی انتقال گرما، اختلاف دمای فضای بین کف و سقف محیط بسیار کم است. در نتیجه اگر گرمایشی از سمت سقف محیط تامین شود، کف محیط گرمتر خواهد بود و برعکس.

۳. صرفه جویی در هزینه‌ها

امکان استفاده و برخورداری از گاز طبیعی در سیستم‌های گرمایش تشعشعی به عنوان یک حامل انرژی با صرفه اقتصادی مناسب و ارزان قیمت، مزیت دیگری است که علاوه بر کاهش هزینه انرژی مصرفی برای گرمایشی در راستای سیاست‌های برنامه‌های توسعه ملی بر مبنای توجه به بهره گیری از گاز طبیعی به عنوان جایگزینی مناسب برای دیگر حامل‌های انرژی قرار دارد. همچنین سیستم گرمایش تشعشعی در زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مرتفع ترین سالن‌ها را گرم کرده و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌گردد.

۴. حفظ گرمای موجود در محیط

امواج تابشی در طول موج‌های متفاوتی انتشار می‌یابند. بسیاری از طول موج‌های بلند موجود در امواج‌ تابشی که به شیشه‌ی پنجره‌ها، به خصوص پنجره‌های با ضریب تشعشعی کم برخورد می‌کنند، از روی آن‌ها به سوی فضای داخل محیط بازتاب می‌شوند و در نتیجه نمی‌توانند از سطح پنجره خارج شوند. به این ترتیب گرمای موجود در محیط حفظ شده و اتلاف حرارتی به کمترین مقدار خود می‌رسد. این حالت شبیه به اثر گازهای گلخانه‌ای در سطح زمین می‌باشد.

افزایش سرعت گرمایش

۵. افزایش سرعت گرمایش

سرعت عمل گرمایش در سیستم‌های تشعشعی به مراتب از سیستم‌های جابجایی بیشتر است. در گرمایش جابجایی نسبت به این روش، گرم شدن محیط به کندی صورت می‌گیرد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که سیستم گرمایش تشعشعی در زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، مرتفع ترین سالن‌ها را گرم می‌کند که این امر موجب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

۶. گرمایش موضعی

در سیستم گرمایش تشعشعی نیاز به گرمایش کل محیط وجود ندارد، در صورتی که در سیستم گرمایش جابجایی نیاز به گرم شدن تمام هوای موجود در محیط می‌باشد که با مصرف بیشتر سوخت نیز همراه است.

۷. صرفه جویی در وقت و انرژی

در روش گرمایش تشعشعی، گرمای تولید شده اشخاصی که در محدوده‌ی گرمایش قرار دارند را به طور مستقیم گرم می‌کند. این موضوع علاوه بر صرفه جویی بسیار در مصرف انرژی، زمان لازم برای شروع به کار افراد را نیز به حداقل می‌رساند.

گرمایش موضعی

۸. دریافت مستقیم انرژی گرمایی

هر چه اختلاف دمای هوای داخل و خارج محیط  افزایش یابد مقدار نفوذ هوای سرد از خارج محیط به داخل آن، از طریق شکاف‌های بین پنجره‌ها و درب‌ها بیشتر شده و در نتیجه اتلاف انرژی نیز افزایش می‌یابد.
در سیستم گرمایش تشعشعی میزان اتلاف انرژی گرمایی از طریق نفوذ هوای سرد به مراتب کمتر است، چون در این روش، هدف گرم کردن هوای داخل محیط نیست و اشخاص گرمای تابشی را به طور مستقیم دریافت می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که اشخاص قبل از گرم شدن هوای داخل محیط، گرم می‌شوند. به همین منظور ترموستات‌ها در درجه حرارت کمتری تنظیم می‌شوند و بر این اساس کار می‌کنند. در نتیجه با کاسته شدن اختلاف دمای هوای داخل محیط و خارج آن، میزان نفوذ هوای سرد نیز کاهش می‌یابد.

۹. میزان اثر پذیری

باز و بسته شدن مداوم درب‌های بزرگ انبارها، سوله‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های مواد اولیه و کالاها همواره با جابجایی حجم بسیار بالایی از هوای سرد بیرون با هوای گرم داخل همره است که تلفات انرژی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در صورتی که در گرمایش تشعشعی، اجسام و کف سالن گرم می‌شود ولی هوا گرم نمی‌شود و میزان اثر پذیری سیستم گرمایش تابشی از هوای سرد بسیار اندک می‌باشد.

در سیستم‌های گرمایش جابجایی برای جلوگیری از این امر اصولا از تجهیزاتی برای افزایش کارایی گرمایش، بهره می‌گیرند. این تجهیزات مانند درب‌های اتوماتیک با سرعت باز و بسته شدن بالا، پرده‌های هوایی و غیره می‌باشد که علاوه بر ایجاد هزینه، خود مصرف کننده‌ی انرژی هستند. دانش تاثیر پذیری یا اثر پذیری کم سیستم گرمایش تشعشعی از جریان هوا، از دیگر مزایای این سیستم به شمار می‌رود.

۱۰. کاهش آلودگی محیط زیست

سرعت پاسخگویی سیستم‌های گرمایش تابشی بسیار بالا می‌باشد و فقط با گذشت ۳۰ دقیقه از زمان روشن بودن دستگاه، شاهد گرم شدن محیط مورد نظر خواهیم بود. این زمان اندک در کنار ۶۰ درصد مصرف پایین‌تر دستگاه‌های تابشی و همچنین توجه به این که سیستم‌های تابشی ۹۲ درصد راندمان سوختی دارند، باعث مصرف سوخت بسیار کمتر سیستم‌های تابشی و در نتیجه موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *