سیستم‌های گرمایش تابشی

امروزه گرمایش فضاهای باز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل عدم وجود دیوارها و سقف، گرمایش محیط باز با هیتر هوای گرم امکان پذیر نیست، چرا که سبب هدر رفتن هوای گرم و اتلاف انرژی می‌شود. هوای گرم به دلیل سبک بودن به سمت بالا حرکت کرده و با توجه به باز بودن محیط، باعث اتلاف همه‌ی گرمای تولید شده می‌شود. بنابراین به کارگیری هیتر هوای گرم برای گرمایش فضای باز چندان فایده‌ای نخواهد داشت.
برای گرمایش فضای باز باید از سیستم‌های گرمایش تابشی استفاده کرد. سیستم‌های گرمایش تابشی به جای گرم کردن هوا، باعث گرم شدن افراد، اجسام و سطوحی می‌شوند که در محدوده‌ی تشعشع امواج تابشی قرار گرفته‌اند.
سیستم‌های گرمایش تابشی دارای قسمت‌های اصلی مشعل، لوله‌های تابشی، رفلکتور و فن می‌باشند.
در این سیستم‌ها گاز طبیعی توسط مشعل مخصوص داخل لوله‌ای با ضریب تابشی بالا می‌سوزد. سپس حرارت ایجاد شده به امواج مادون قرمز تبدیل می‌شود و توسط منعکس کننده که به شکل ذوزنقه‌ای در بالای دستگاه قرار گرفته است به سطوح مورد نظر می‌تابد. این امواج با توجه به خاصیت خود در اثر برخورد با سطوح یا افراد، به گرما تبدیل می‌شوند و احساس مطلوبی همانند گرمای خورشید ایجاد می‌کنند.

گرمایش فضای باز رستوران‎ها و کافی‌شاپ‌ها

گرمایش فضای باز رستوران‎ها و کافی‌شاپ‌ها

یکی از مهمترین مسائل در صنعت تاسیسات، تامین گرمایش انواع فضاهای باز از جمله آلاچیق، رستوران، روف گاردن، تراس، فضای باز ورودی سالن‌ها و غیره می‌باشد. در هیترهای هوای گرم هیچ کنترلی بر سمت و سوی حرکت جریان هوای گرم وجود نداشته و وزش باد نقش تعیین کننده دارد، که این موضوع موجب عدم یکنواختی گرمایش در محیط باز می‌شود. همچنین هیترهای هوای گرم مقرون به صرفه نبوده و استفاده از آن‌ها کار بیهوده‌ای می‌باشد. بنابراین به منظور تامین گرمایش فضای باز، باید سیستمی را به کار برد تا مانند خورشید گرما را به صورت امواج تابشی به سطح اجسام، افراد و سطوح منتقل کند.

در گرمایش فضای باز معمولا دستگاه‌های تابشی در ارتفاع پایین‌تری نسبت به فضاهای بسته نصب می‌شوند، که بتوان شرایط ایجاد شده در سطوح را به شرایط مطلوب نزدیک کرد. دستگاه‌های تابشی این شرکت این امکان را دارد که در فضای باز پس از مدت زمان کمی تعادل گرمایی را برقرار نماید و شخص قرار گرفته در محدوده‌ی چتر حرارتی دستگاه، گرمای دلچسبی را احساس می‌کند. همچنین دستگاه‌های تابشی گروه صنعتی آسان دما این قابلیت را دارند که با والو کنترل گاز دستگاه و کم و زیاد کردن حجم گاز ورودی به دستگاه، بتوان حرارت را به مقدار دلخواه تنظیم نمود.

در صورتی که هیتر‌های تابشی معمولی به دلیل عدم کنترل گاز ورودی و عدم کنترل حرارت محیط، نمی‌توانند شرایط تعادل گرمایی را برقرار کنند و در نتیجه گرمای مطلوبی برای فرد ایجاد نمی‌گردد.
با توجه به آنکه اغلب رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها دارای فضاهای باز زیبا و لوکس هستند، هیتر‌های معمولی علاوه بر اشغال محیط و جاگیر بودن، با دکوراسیون آن محیط نیز تناسب چندانی نخواهند داشت. این در حالی است که هیترهای تابشی به دلیل نصب در ارتفاع، هرگز فضای مفیدی را اشغال نمی‌کنند و باعث زیبایی بیشتر محیط می‌شود.
تامین گرمایش مطلوب فضاهای باز با کمک سیستم گرمایشی تابشی در محیط‌های رستورانی‌، باعث رونق کسب و کار می‌شود و همچنین احساس گرمای دلنشینی برای مشتریانی که تمایل به صرف غذا در فضای باز دارند را فراهم می‌کند.

استفاده از سیستم گرمایش تابشی در فضای باز و رستوران‌ها

معمولا فضاهای باز در ماه‌های سرد سال کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و این موضوع سبب عدم استقبال افراد از آلاچیق‌ها و رستوران‌ها در روزهای زمستانی می‌شود. با استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی می‌توان دمای مطلوب فضای باز را تامین کرد که در این صورت می‌توان از این محیط‌ها در همه‌ی فصول استفاده نمود.

با توجه به سبک چیدمان رستوران‌های امروزی و سنتی، استفاده‌ی بهینه از فضای باز و همچنین انتخاب نوع سیستم گرمایشی بسیار مهم است. می‌توان دستگاه‌های تابشی را بر روی پایه‌های متحرک نصب نموده که در صورت نیاز بتوان دستگاه را به سهولت جا به جا کرد.
از کاربردهای سیستم‌های گرمایش تابشی در فضاهای باز و رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، بالکن‌ها، روف گاردن، تراس و غیره می‌باشد و به دلیل آن که در محیط‌های باز امکان گرمایش با سیستم‌های هوای گرم امکان پذیر نمی‌باشد و هیترهای معمولی زمینی قابلیت گرمایش محیط‌های باز و بدون عایق را ندارند، استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی بهترین روش برای گرمایش یکنواخت و مطلوب اینگونه فضاها می‌باشد.

از مهمترین ویژگی سیستم‌های تابشی، قابلیت منطقه بندی دمایی می‌باشند که در صورت لزوم می‌توان تنها بخشی از محیط رستوران که مشتریان نشسته‌اند را گرم کرد. این امر تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد. در سیستم‌های تابشی نیازی به پیش گرمایش وجود ندارد و به دلیل مجزا بودن سیستم‌ها، خرابی یک مشعل سبب ایجاد مشکل در گرمایش کل محیط نخواهد شد.

سیستم‌های گرمایش تابشی سرامیکی در رستوران‌ها

سیستم‌های تابشی سرامیکی در رستوران‌ها برای ایجاد گرمایش مطلوب و یکنواخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها فضای مفید رستوران را اشغال نمی‌کنند و به سهولت در سقف نصب می‌شوند و گرما را به شکل امواج مادون قرمز به سمت پایین هدایت می‌کنند. از برخورد امواج حرارتی مادون قرمز به سطح زمین، گرما به وجود می‌آید.

با توجه به اینکه محدوده‌ای که دستگاه تابشی سرامیکی نصب شده است به صورت یکنواخت امواج مادون قرمز پخش می‌شود، کل فضای روبروی دستگاه تابشی دارای حرارت یکنواخت، ملایم و مطبوع می‌باشد. در حالی که در هیترهای گرمایشی همرفتی، دمای هوا در دهانه خروجی دستگاه بالا است، این موضوع در هیترهای گرمایشی همرفتی باعث سلب آسایش مشتری شده و عموما فضاهای نزدیک به دستگاه به دلیل دمای بالا خالی از مشتری می‌شوند.

در صورتی که با استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
سیستم‌های گرمایش تابشی مدل‌های متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها مدل تابشی سرامیکی می‌باشد. سیستم تابشی سرامیکی با الهام گرفتن از خورشید طراحی و ساخته شده است و گرمای طبیعی و دلنشینی را تولید می‌کند.

در سیستم‌های تابشی سرامیکی گرما از پلت‌های سرامیکی تابش می‌کند. شیوه‎ی گرم شدن سرامیک‌ها به این صورت است که ابتدا گاز به مشعل می‌رسد و سپس مشعل روشن می‌شود و گرما تولید می‌کند. این گرما در طول سیستم سرامیکی دمیده می‌شود و با حرکت جریان گرم داخل سیستم، سرامیک‌ها گرم شده و در نهایت این گرما را به صورت تابشی در محیط توزیع می‌کنند.
این سیستم‌ها از دیگر محصولات گرمایش تابشی برای فضاهای باز و رستوران‌ها می‌باشند که امکان تابش موضعی گرما به صورت امواج الکترومغناطیس را دارند. عملکرد این سیستم‌ها به صورت اتوماتیک بوده و نیاز به دودکش ندارند. همچنین این سیستم‎ها دارای قابلیت اتصال به پنل کنترل دما، زمان و ریموت کنترل هستند.
اکنون این شرکت با تولید و ارائه‌‌ی محصولات متنوع گرمایش تابشی و نیز ایجاد گرمایش مطلوب، امکان گرم کردن انواع فضاهای باز را دارد. با توجه به شرایط نصب، این سیستم‌ها بدون اشغال فضای مفید کاری شرایط مناسبی را برای ایجاد فضای گرم و دلنشین فراهم می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *