خرید سیستم گرمایشی

گاهی ممکن است تنوع در مدل‌ هیترهای فضای باز، سبب سردرگمی در انتخاب افرادی شود که قصد خرید سیستم گرمایشی اینگونه فضاها را دارند. بهتر است پیش از اقدام به خرید سیستم گرمایشی چند نکته را در نظر داشت تا هیتر انتخاب شده، انتخابی ایده‌آل و متناسب با شرایط محیط باشد و بتوان با صرف حداقل مصرف انرژی، گرمایش مورد نیاز را تامین کرد.

امروزه کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم گرمایشی تابشی اقدام به تولید و ساخت انواع هیترها برای گرم کردن محیط‌های باز کرده‌اند که هر کدام از نظر نوع سوخت، روش گرمایشی، توان حرارتی، مدل و اندازه، نوع کاربری و غیره  با یکدیگر تفاوت دارند. اکنون به بررسی چند نکته در مورد خرید هیترهای فضای باز می‌پردازیم.

نکات مهم خرید سیستم گرمایشی برای فضای باز

نکات مهم خرید سیستم گرمایشی برای فضای باز شامل موارد زیر است:

  1. منبع تامین انرژی
  2. توان حرارتی
  3. روش گرمایش
  4. ایمنی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. منبع تامین انرژی

یکی از نکاتی که باید در زمان خرید هیتر فضای باز به آن توجه داشت، منبع تامین انرژی هیتر است. هیترهای فضای باز اغلب در۳ مدل هیترهای برقی، هیترهای تابشی و هیترهای گاز پروپان هستند که هر کدام از این هیترها ویژگی‌ها و مزیت‎های مخصوص به خود را دارند.

هیترهای تابشی گازی مخصوص فضای باز به دلیل ارزان بودن سوخت گاز و همچنین کم مصرف بودن سیستم، یکی از مقرون به صرفه‌ ‌ترین و پرکاربرد‌ ترین سیستم‌های گرمایشی می‌باشند که برای استفاده در انواع محیط‌ها مناسب هستند. باید توجه داشت که در صورت انتخاب هیتر تابشی فضای باز، فضای مورد نظر قابلیت دسترسی به انشعاب گاز را داشته باشد.

سیستم گرمایش تابشی سرامیکی در رستوران‌ها

۲. توان حرارتی

از دیگر نکاتی که باید در زمان خرید هیتر فضای باز به آن توجه کرد، توان حرارتی هیتر می‌باشد. توان حرارتی باید متناسب با نیازهای گرمایشی کاربران باشد تا بتوان بدون اتلاف انرژی، گرمای مطلوب و مورد نیاز را تامین کرد. توان حرارتی هیترها با واحد کیلو کالری بر ساعت سنجیده می‌شود. در نتیجه هرچه توان حرارتی هیتر بیشتر باشد، قابلیت تولید گرما در هیتر نیز بیشتر است. در محیط‌های صنعتی و تجاری اغلب از هیترهایی استفاده می‌شود که توان حرارتی بالایی داشته باشند.

باید دقت داشت که در زمان خرید هیتر فضای باز، شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر گرفت. به طور مثال در مناطقی که آب و هوای سرد دارند، از هیترهای دارای توان حرارتی بالاتر که راندمان بیشتری دارند استفاده می‌شود.

۳. روش گرمایش

امروزه هیترهای تابشی یکی از کاربردی ‌ترین سیستم‌های گرمایشی برای تامین گرمای مطلوب در محیط‌های باز صنعتی و تجاری شناخته می‌شوند. روش گرمایشی هیتر فضای باز در میزان مصرف انرژی و صرف هزینه‌های گرمایشی تاثیر مهمی دارد. باید به این نکته توجه داشت که هیترهای تابشی یا هیترهای مادون قرمز، از ایده‌آل ترین سیستم‌های گرمایشی برای محیط‌های باز شناخته شده‌اند. هیترهای تابشی انرژی گرمایی خود را به وسیله‌ی امواج به سطوح مورد نظر انتقال داده و به صورت مستقیم موجب گرم شدن آن‌ها می‌شوند.

در روش گرمایش تابشی برخلاف گرمایش همرفتی، هوای پیرامون هیتر گرم نمی‌شود و گرما به صورت مستقیم به سطوح مورد نظر ساطع می‌شود. بنابراین وجود باد و جریان هوا در بازده و عملکرد گرمایشی تابشی تغییری ایجاد نمی‌کند. لذا از هیترهای تابشی می‌توان در شرایط جوی مختلف استفاده کرد و مقدار اتلاف انرژی را به حداقل رساند. با کاهش مقدار مصرف انرژی و اتلاف انرژی گرمایی از میزان هزینه‌های گرمایشی در محیط‌های تجاری کاسته می‌شود.

گرمایش فضای باز و رستوران‌ها

۴. ایمنی

امروزه هیتر‌های گازی با توجه به استانداردهای ایمنی جهانی ساخته می‌شوند. ایمنی و استاندارد بودن هیترهای فضای باز یکی از مهمترین دلایلی است که باید به آن توجه کرد. به ویژه در محیط‌هایی که کودکان یا حیوانات در آن رفت و آمد دارند، باید از ایمن بودن سیستم اطمینان پیدا کرد تا بتوان با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده نمود. در هنگام استفاده از هیترهای گازی باید نسبت به روش صحیح نصب و رعایت نکات ایمنی توجه کرد.

هیترهای سقفی و دیواری در مقایسه با هیترهای ایستاده و قابل حمل به دلیل ثابت بودن نحوه‌ی نصب و همچنین دور بودن از دسترس کودکان، ایمنی بیشتری دارند. اغلب هیتر‌های ایمن مجهز به سیستم اتوماتیک و نیز دارای ترموستات بوده که کنترل دمای هیتر را بر عهده دارد و در صورت گرم شدن بیش از حد هیتر یا بروز اشکال در سیستم، به طور اتوماتیک خاموش می‌شود. به علاوه دارا بودن ترموستات باعث می‌شود که ترموستات دمای محیط را روی درجه حرارت مورد نظر ثابت نگه دارد و با جلوگیری از اتلاف گرما سبب کاهش هزینه‌های گرمایشی شود.

سیستم گرمایش تابشی سرامیکی در رستوران‌ها

سیستم‌های گرمایش تابشی مدل‌های متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها مدل تابشی سرامیکی می‌باشد. سیستم تابشی سرامیکی با الهام گرفتن از نور خورشید طراحی و ساخته شده است و گرمای طبیعی و دلنشینی را تولید می‌کند.

در سیستم‌های تابشی سرامیکی گرما از پلت‌های سرامیکی تابش می‌کند. شیوه‎ی گرم شدن سرامیک‌ها به این صورت است که ابتدا گاز به مشعل می‌رسد و سپس مشعل روشن شده و گرما تولید می‌کند. این گرما در طول سیستم سرامیکی دمیده می‌شود و با حرکت جریان گرم داخل سیستم، سرامیک‌ها گرم شده و در نهایت این گرما را به صورت تابشی در محیط توزیع می‌کنند.

این سیستم‌ها از دیگر محصولات گرمایش تابشی برای فضاهای باز و رستوران‌ها می‌باشد که امکان تابش موضعی گرما به صورت امواج الکترومغناطیس را دارد. عملکرد این سیستم‌ها به صورت اتوماتیک بوده و نیاز به دودکش ندارد. همچنین این سیستم‎ها دارای قابلیت اتصال به پنل کنترل دما، زمان و ریموت کنترل هستند.

گرمایش فضای باز و رستوران‌ها

گرمایش فضای باز و رستوران‌ها

از کاربردهای سیستم‌های گرمایش تابشی در فضاهای باز و رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، بالکن‌ها، روف گاردن، تراس و غیره می‌باشد و به دلیل آن که در محیط‌های باز امکان گرمایش با سیستم‌های هوای گرم امکان پذیر نمی‌باشد و هیترهای معمولی زمینی قابلیت گرمایش محیط‌های باز و بدون عایق را ندارند، استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی بهترین روش برای گرمایش یکنواخت و مطلوب اینگونه فضاها می‌باشد.

سیستم‌های تابشی در رستوران‌ها برای ایجاد گرمایش مطلوب و یکنواخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های تابشی فضای مفید رستوران را اشغال نمی‌کنند و به سهولت در سقف نصب می‌شوند و گرما را به شکل امواج مادون قرمز به سمت پایین هدایت می‌کنند. از برخورد امواج حرارتی مادون قرمز به سطح روی زمین، گرما به وجود می‌آید. با توجه به اینکه محدوده‌ای که دستگاه تابشی سرامیکی نصب شده است به صورت یکنواخت امواج مادون قرمز پخش می‌شود، کل فضای روبروی دستگاه تابشی دارای حرارت یکنواخت، ملایم و مطبوع می‌باشد. در حالی که در هیترهای گرمایشی همرفتی دمای هوا در دهانه خروجی دستگاه بالا است. این موضوع در هیترهای گرمایشی همرفتی باعث سلب آسایش مشتری شده و عموما میزهای نزدیک به دستگاه به دلیل دمای بالا خالی از مشتری می‌شوند، که با استفاده از سیستم‌های گرمایش تابشی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

از مهمترین ویژگی این سیستم‌ها، قابلیت منطقه بندی دمایی می‌باشند که در صورت لزوم می‌توان تنها بخشی از محیط رستوران که مشتریان نشسته‌اند را گرم کرد. این امر تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و هزینه دارد. در این نوع سیستم نیازی به پیش گرمایش وجود ندارد و به دلیل مجزا بودن سیستم‌ها، خرابی یک مشعل سبب ایجاد مشکل در گرمایش کل محیط نخواهد شد.

مزایای استفاده از سیستم گرمایش تابشی در فضای باز

امروزه با توجه به توسعه‌ی فرهنگ استفاده از فضاهای باز در فصول سرد سال در محیط‌هایی از جمله رستوران، کافی‌ شاپ، باغ تالار، آلاچیق، ویلا، تراس‌، روف گاردن و غیره، تامین گرمایش فضای باز یکی از دغدغه‌های صاحبان اینگونه محیط‌ها می‌باشد.
اکنون برای داشتن بهترین انتخاب باید به مزایای این دستگاه‌ها توجه نمود:

  • سرعت بالای گرمایش و بدون اتلاف گرما
  • ایجاد دمای مطلوب در کمترین زمان ممکن
  • قابلیت طراحی متناسب با محیط‌های مختلف
  • قابلیت نصب برروی دیوار و پایه
  • کاهش چشمگیر مصرف سوخت و انرژی
  • سرعت و سهولت در نصب و راه اندازی
  • عدم اشغال فضای مفید کاری
  • استفاده و کاربری آسان
  • کاهش چشمگیر استهلاک
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *