سیستم های گرمایشی در مرغداری

هزینه‌های ناشی از سیستم‌های گرمایشی در مرغداری بخش قابل توجهی از کل هزینه‌های انرژی را تشکیل می‌دهند. با این حال از آنجایی که گرما و تعادل دما برای سالن‌های پرورش طیور بسیار مهم است و تاثیر قابل توجهی در رشد و تولید مثل آن‌ها دارد، لازم است که تمام تجهیزات مورد نیاز برای رشد آن‌ها فراهم شود. طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها برای گرم کردن محیط پرورش طیور وجود دارد. با این حال هر کدام از آن‌ها با مزایا و معایب متعددی همراه هستند، به همین دلیل لازم است که تولیدکنندگان قبل از سرمایه گذاری عوامل زیادی را در نظر بگیرند.

بررسی عوامل فنی

سه نوع اساسی در انتقال حرارت وجود دارد:

۱. انتقال: در این روش گرما از طریق تماس فیزیکی جسم با منبع گرما منتقل می‌شود.

۲. همرفت: انتقال گرما از نقطه‌ای به نقطه دیگر توسط این روش انجام می‌شود. در این نوع هوای گرم جایگزین هوای سرد می‌شود.

۳. تشعشع یا تابش: انتقال گرما در این روش به وسیله حرکت موج در فضا و به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد. این شیوه شبیه به تابش نور خورشید به زمین عمل می‌کند.

ممکن است هر سه حالت انتقال حرارت به صورت همزمان انجام گیرد. میزان بار گرما در یک مرغداری، به میزان انرژی ورودی و حذف هوای سرد برای حفظ شرایط داخلی بستگی دارد. بار گرمایی تابعی از چندین عامل خواهد بود.

سیستم های گرمایشی در مرغداری

شرایط داخلی: دمایی که در آن مرغ‌های بالغ رشد می‌کنند و معمولا این هوا بین ۱۷ تا ۲۷ درجه سانتیگراد متفاوت خواهد بود. این تغییرات به سن جوجه‌ها بستگی دارد.

شرایط محیطی: اختلاف دما بین شرایط محیطی و شرایط داخلی مطلوب باعث عبور هوا از دیوارها و سقف مرغداری می‌شود و می‌تواند به تهویه سیستم‌های گرمایش و سرمایشی کمک کند.

نفوذ: نشت هوا و نفوذ رطوبت می‌تواند بر بار گرما تاثیر داشته باشد.

تمام این عوامل می‌تواند در میزان گرمایش و هدر رفتن انرژی تاثیر داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که دمای داخلی در حد مطلوب حفظ شود. تجهیزات و سیستم‌های گرمایشی به بهبود این مسئله کمک می‌کنند.

فناوری‌های موجود در تغییر دما

گزینه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند در گرمایش یک مرغداری تاثیر داشته باشد، برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است.

  1. بخاری‌های همرفتی
  2. بخاری‌های تابشی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. بخاری‌های همرفتی

کوره‌های هوای گرم و بخاری‌های همرفتی عمل توزیع دما را به طور یکسان انجام می‌دهند. گرمایش هوا می‌تواند به صورت مستقیم (احتراق گاز درون کوره) و یا غیر مستقیم (کویل داخلی آب گرم) انجام شود. هوای گردشی در بخاری‌های همرفتی به طور معمول از طریق سیستم‌های گرمایشی همرفت به جوجه‌ها منتقل می‌شود. انواع هیترهای برقی مناسب برای مرغداری انتخاب خوبی برای گرمایش سالن‌های مرغداری هستند.

۲. بخاری‌های تابشی

یکی دیگر از روش‌های افزایش دما در مرغداری‌ها، استفاده از سیستم گرمایشی تابشی مرغداری است. این وسایل گرما را به سمت جوجه‌ها و کف سالن تابش می‌کنند تا گرمای مورد نیاز آن‌ها تامین شود. انرژی تابشی به کمک موج مادون قرمز، با تابش به یک جسم به گرما تبدیل می‌شود. از طرفی دمای هوای محیط نیز در تماس با اجسام گرم، افزایش می‌یابد. رفلکتورهای موجود به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر گرما را به کف مرغداری منتقل می‌کنند.
بخاری‌های تابشی، گرمای تابشی را به نسبت مقدار زیادی در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی ساطع می‌کنند، به همین دلیل مصرف انرژی در آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است.

سیستم های گرمایشی در مرغداری

گزینه‌های جایگزین سیستم‌های گرمایشی

منابع جایگزین برای تجهیزات گرمایی، مبتنی بر آب و هوا طبقه بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. سیستم آب گرم خورشیدی
  2. زیست توده
  3. پمپ‌های حرارتی زمینی و منابع هوایی
  4. گرمایش از کف

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. سیستم آب گرم خورشیدی

این سیستم‌ها می‌توانند به کمک گاز و یا تقویت کننده‌های الکتریکی برای تولید آب گرم مورد استفاده قرار گیرند. داشتن این وسیله باعث می‌شود که نیاز به مصرف بنزین کاهش یابد. با این حال توزیع هوای گرم همچنان از طریق سیستم‌های همرفتی انجام می‌شود.

۲. زیست توده

بخاری‌هایی که به کمک زیست توده انرژی لازم را فراهم می‌کنند، با استفاده از گلوله‌های چوبی سوخت مورد نیاز آن‌ها تولید می‌شود. این وسایل هوا را از بیرون از سالن پرورش طیور وارد کرده، آن را گرم می‌کنند و از طریق مجراها آن را وارد کرده و پس از رسیدن آن‌ها به دمای مورد نیاز تحویل می‌دهند. مهم‌ترین اشکالات در رابطه با این سیستم‌ها، قابلیت اطمینان آن‌ها در تامین و نگهداری مداوم هوای گرم است.

۳. پمپ‌های حرارتی زمینی و منابع هوایی

پمپ‌های حرارتی دستگاه‌هایی هستند که گرما را از یک منبع در جهت مخالف خود انتقال می‌دهند. متداول‌ترین نوع پمپ‌های حرارتی واحدهای تهویه مطبوع کمپرسور هستند که گرما را منبع به هوا منتقل می‌کنند.

۴. گرمایش از کف

سیستم‌های گرمایشی کف به عنوان وسایلی شناخته می‌شوند که گرما را با روش‌های انتقال، تابش و همرفت منتقل می‌کنند. این وسایل به صورت برقی و یا هیدرولیکی ساخته شده‌اند. سیستم‌های هیدرولیکی قادر به تولید گرمایش و سرمایش یک واحد می‌باشند. برای این کار به یک دیگ بخار و یک واحد خنک کننده احتیاج است. این سیستم‌ها معمولا برای تامین نیازهای گرمایشی مرغ‌ها ناکافی هستند. بررسی مزایا و معایب سیستم‌های گرمایش از کف برای تصمیم‌گیری بهتر، پیشنهاد می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *