گرمایش مادون قرمز

اگر یک گلخانه بزرگ با تعداد زیادی گل و گیاه در اختیار داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد می‌دانید که گرم کردن آن می‌تواند چه مشکلاتی را به همراه داشت باشد. یافتن مناسب‌ترین سیستم گرمایشی گلخانه ها از نظر اقتصادی و همچنین با توجه به حساسیت‌های گیاهان، می‌تواند مشکل باشد. گیاهان در زمستان و اوایل بهار نیاز به شرایطی دارند که به واسطه آن بتوانند رشد بهتری داشته باشند و شرایط ایده آل برای رشد را در این زمان حفظ کنند. در حال حاضر گرمایش مادون قرمز و سیستم‌هایی که به کمک این انرژی گرما را ایجاد می‌کنند، توانسته‌اند به صورت موثر برای بهینه سازی رشد گیاهان موثر باشند تا هزینه‌های گرمایشی خود را کاهش دهید. آشنایی بیشتر با این شیوه‌ها باعث می شود که عملکرد بهتری در زمان راه اندازی یک گلخانه و تولید محصولات زراعی که در نظر دارید، انجام دهید. در نتیجه هزینه‌ها و زمان شما هدر نخواهد رفت.

راه حل‌های گرمایش گلخانه‌ای

بسیاری از گلخانه‌های تجاری از وسایل گرمایشی یا دیگ بخار برای تولید گرما و گردش هوای گرم استفاده می‌کنند. سیستم‌های مرکزی آب گرم را از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها که در نزدیکی ریشه گیاهان هستند عبور می‌دهند. گرما از سمت لوله‌ها تابیده می‌شود و گیاهان و خاک را گرم می‌کند.

هر چند که توزیع گرما به وسیله این روش یکنواخت است، با این حال نصب و راه اندازی آن می‌تواند بسیار گران تمام شود. سیستم گرمایشی گلخانه که در سقف گلخانه نصب می‌شوند بسیار ارزان‌تر هستند، هر چند که برای برخی از گلخانه‌ها ممکن است نامناسب باشند. گردش نامناسب هوا باعث از بین رفتن و توزیع نامتوازن گرما می‌شود. باغداران ناچارند تا از میان روش‌های اقتصادی و مقرون به صرفه و شیوه‌هایی که راندمان و کارایی بیشتری دارد، یکی را انتخاب کنند.

گرمایش مادون قرمز در گلخانه

گرمایش مادون قرمز روشی برای افزایش گرما

مادون قرمز به عنوان یک راه حل گرمایشی که اثر سیستم‌های مرکزی را با بخاری‌های سقفی ترکیب می‌کند، توانسته است که روش‌های افزایش دما را در گلخانه دگرگون کند. در عین حال مزایای دیگری نیز دارد که هیچ روش سنتی نمی‌تواند پیرو آن باشد. از آنجایی که این روش نسبتا جدید است، انتظار می‌رود که در چند سال آینده به عنوان یک راه حل گرمایش گلخانه‌ای در سراسر جهان تبدیل شود.

بخاری‌های مادون قرمز گرما را به کمک تابش انتقال می‌دهند. اکثر این سیستم‌های گرمایشی با استفاده از همرفت کار می‌کنند. هوای گرم پس از گردش در محیط از بخش گرم‌تر به سمت سرد حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود تا اشیای موجود در اتاق به طور غیر مستقیم توسط هوای گرم دمای بیشتری به دست آورند. با این وجود هیترهایی که به کمک مادون قرمز وجود دارند، گیاهان را به طور مستقیم و کارا گرم می‌کنند. آن‌ها دقیقا به همان روشی که خورشید زمین را گرم می‌کنند، گرم می‌شوند. به همین دلیل است که این افزایش دما برای آن‌ها کاملا طبیعی است و برای رشد و نمو آن‌ها بسیار سازگار است.

گرمایش مادون قرمز قدرت کنترل بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجایی که میزان گرما به حرکت هوا وابسته نیست، می‌توانید به راحتی توزیع گرما را در کل گلخانه خود تضمین کنید. بنابراین به راحتی قادر خواهید بود که گیاهان را بر روی زمین، روی قفسه‌ها و یا حتی در سبدهای حلق آویز قرار دهید، بدون آنکه نگران مشکل گرما و سرمای آن‌ها باشید. به کمک مادون قرمز می‌توانید دما را در بخش‌های مختلف تغییر دهید و اطمینان داشته باشید که یک محیط ایده آل برای گیاهان شما فراهم شده است.

گرمایش مادون قرمز در گلخانه

گزینه‌های نصب

۵ دلیل برای وجود هیترهای تابشی در گلخانه وجود دارد، هیترهای تابشی می‌تواند انواع مختلفی از نصب را در اختیار شما قرار دهند. می‌توانید آن‌ها را در سقف نصب کنید و یا بر روی دیوار قرار دهید. بسته به اینکه کجا برای محصولات شما بهتر است، می‌توانید آن‌ها را در هر جایی که برای گیاهان شما سودمندتر است قرار دهید.

گرمای طبیعی برای گیاهان

گرمایش مادون قرمز در گلخانه‌ها به سالم ماندن گیاهان شما کمک می‌کند. گرمای حفظ شده در محیط می‌تواند بارها و بارها تابیده شود تا این گرما در عمق خاک پخش شود و به ریشه‌ها کمک کند تا سریع‌تر رشد کنند. از آنجایی که گرما در مدت طولانی و پس از خاموش شدن بخاری، دوباره تابیده می‌شود، این اطمینان برای شما به وجود خواهد آمد که حتی در صورت قطع شدن برق، برای مدت زمان طولانی گرمای گیاهان حفظ خواهد شد.

گرمایش مادون قرمز همچنین می‌تواند به کاهش بیماری گیاهان کمک کند. به دلیل وجود همرفت در محیط، برگ گیاهان دمای کافی را در خود حفظ می‌کند و در نتیجه رطوبت اضافی به سرعت تبخیر می‌شود. کاهش رطوبت می‌تواند کپک و پوسیدگی ریشه را کاهش دهد.

کاهش نور مرئی

بسیاری از باغداران ترجیح می‌دهند که از سیستم‌های گرمایشی مادون قرمز استفاده نکنند، به این دلیل که گمان می‌کنند انرژی این موج می‌تواند باعث آسیب دیدن گیاهان شود. با این حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از سیستم‌های گرمایشی که به این طریق ساخته می‌شوند، شدت گرما را کاهش داده و مقداری از آن را تابش می‌دهند که جذب آن برای گیاهان امکان پذیر است.

با کمی بررسی و تحقیق درباره روش‌های گرمایشی گلخانه می‌توانید، بهترین وسایل را برای رشد بهتر گیاهان فراهم کنید، به شکلی که در فصل‌های سرد سال میوه و محصولاتی را به بازار ارائه کنید که در محیط‌های سرد رشد نمی‌کنند. این یک روش کارآمد و اقتصادی برای افزایش طول عمر محصولات شما و در نتیجه افزایش سودآوری خواهد بود. راه حل‌های گرمایش بسیار زیادی مانند سیستم گرمایشی تابشی وجود دارد که می‌تواند مفید باشد، با این حال بهتر است که بهترین گزینه را متناسب با نیاز گلخانه خود و گیاهانی که اقدام به کشت آن‌ها می‌کنید، انتخاب کنید در نهایت می‌توانید از مزایای آن در فصل زمستان نیز بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *