سیستم‌های گرمایش از کف

یکی از سیستم‌های موثر در گرمایش گلخانه که در بسیاری از مکان‌های دیگر مانند مجتمع‌های مسکونی، کارگاه‌های تولیدی و سالن‌های پرورش طیور از آن استفاده می‌شود، سیستم‌های گرمایش از کف است. سیستم گرمایشی تابشی مرغداری و سیستم‌های گرمایش از کف می‌توانند پس از نصب و راه اندازی و گذشت حداقل ۲۴ ساعت اولیه، گرمای یکنواخت و مناسبی را در سراسر محیط انتشار دهند.
اگر تصمیم به خرید و نصب سیستم‌های گرمایش از کف گرفته‌اید، قبل از هر چیز بهتر است درباره آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورید تا بتوانید بهترین گزینه‌های موجود را انتخاب کنید.
کسانی که مایل به راه اندازی سیستم‌های گرمایش از کف هستند، لازم است که ابتدا شرایط اولیه را برای نصب آن مهیا کنند. از آنجایی که این سیستم‌های گرمایشی در کف سالن‌ها تعبیه می‌شود، نیاز است که کف را برای قرار گیری تمامی لوله‌های آب آماده کنند. پس از آن به کمک نصب سیستم‌های عایق، کف سالن را به طور کامل عایق بندی می‌کنند. مرحله بعدی نصب شبکه‌ای از لوله‌هایی است که قرار است بر روی این سطح عایق شده، قرار بگیرند. در نهایت آن‌ها به کلکتورها و منابع حرارتی اصلی متصل می‌شوند.

در نهایت لازم است که با آزمایش‌ها و تست‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، از عدم نشتی لوله‌ها اطمینان حاصل شود. اگر هر گونه مشکلی در سطح کار وجود داشته باشد، بهتر است که همان ابتدا برطرف شود. پس از بتن ریزی لوله‌ها، آب گرم از درون آن‌ها جاری می‌شود. در سیستم‌های گرمایش از کف حرارت ایجاد شده به کمک آب گرم در محیط توزیع می‌شود. منبع حرارتی ممکن است متشکل از پکیج‌های گرمایشی یا یک موتورخانه اصلی باشد.

سیستم گرمایش از کف

بررسی مزایا و معایب سیستم‌های گرمایش از کف

می‌توان گفت که سیستم گرمایشی گلخانه از کف نسبت به دیگر سیستم‌ها از مزایای قابل توجهی برخوردار است. هر چند معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیتی که سیستم‌های گرمایش از کف به همراه دارند، این است که گرما را به طور یکنواخت از کف توزیع می‌کنند. از آنجایی که هوای گرم از قسمت‌های پایین به بالا حرکت می‌کند، لازم است که برای جلوگیری از فرار آن، اقدامات لازم انجام شود.

از آنجایی که هوای سرد سنگین‌تر است، معمولا در قسمت‌های پایین جمع می‌شود و هوای گرم نیز در قسمت‌های نزدیک به سقف یک مکان تجمع می‌یابد. به همین دلیل سیستم‌های گرمایش از کف کمک می‌کنند تا هوای سرد که در نزدیکی کف زمین است نیز گرم شود. این روش به توزیع مساوی هوای گرم در سالن منجر می‌شود. طبیعی است که دما در حد متعادل و مطلوب حفظ می‌شود. با این حال کاهش و یا افزایش دما، به زمان بیشتری نیاز دارد و نسبت به دیگر سیستم‌ها، نمی‌توان در لحظه برای تغییر آن اقدام کرد.

مزیت بعدی سیستم گرمایشی گلخانه ها از کف این است که گرمای تولید شده توسط آن‌ها بسیار تمیز و پاک است. در نتیجه هیچ گونه آلودگی و مشکلی برای گل و گیاهان به همراه ندارد. این در حالی است که بسیاری از بخاری‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، موجب تولید گازهای سمی مانند مونوکسید کربن می‌شوند.

طبیعی است که بنا به این ویژگی مهم، بسیاری از صاحبان گلخانه و یا پرورش دهندگان طیور ترجیح دهند تا از این سیستم‌ها استفاده کنند. با تمام ویژگی‌های قابل توجهی که گرمایش از کف به همراه دارد، لازم است بدانید که در کنار هزینه‌های راه اندازی، هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز ممکن است زیاد باشد.
در صورتی که هر کدام از لوله‌ها دچار فشار زیاد و یا یخ زدگی، وجود نشتی و یا آسیب‌های فیزیکی شده باشند، لازم است که برای بررسی مشکل، سطح عایق بندی جدا شود تا لوله‌ها از نزدیک مورد مشاهده قرار گیرند. هزینه‌های ناشی از این کار به این دلیل بسیار زیاد است که برای کندن کف سالن، نیاز به تخلیه آن است.

سیستم گرمایش از کف

از دیگر معایب سیستم‌های گرمایش از کف که می‌توان به آن اشاره کرد، زمانی است که برای گرمایش اولیه سالن مورد نیاز است. از زمانی که سیستم برای بار اول شروع به گرم کردن گلخانه می‌کند و یا پس از خاموشی کامل، به حداقل ۲۴ ساعت زمان برای دستیابی به دمای مطلوب نیاز خواهید داشت.

در سالن‌های مرغداری و گلخانه، دما یک عامل مهم و حیاتی است. به همین دلیل تنظیم دقیق آن نیز از مواردی است که نیاز به دقت و توجه دارد. از آنجایی که نمی‌توان در لحظه برای تنظیم دما اقدام کرد، این سیستم‌ها در گلخانه‌ها و سالن‌های مرغداری کمتر استفاده می‌شوند.

به همین دلیل پرورش دهندگان و باغداران استفاده از وسایل گرمایشی مانند نصب جت هیتر در گلخانه و بخاری‌های برقی را ترجیح می‌دهند. این وسایل از متداول‌ترین  سیستم‌ها در گرمایش گلخانه به شمار می‌آیند.

با توجه به موارد عنوان شده می‌توان اذعان داشت که به کارگیری و نصب سیستم‌های گرمایش از کف برای گلخانه مناسب نخواهد بود. به این دلیل که هزینه‌هایی که با خود به همراه دارد، بسیار بیشتر از مزایای آن است. از این رو وسایل گرمایشی مانند هیترهای آتش درون نیز که گرمای پاکی تولید می‌کنند، بهتر مورد توجه قرار می‌گیرند. دیگر وسایل گرمایشی نه تنها متداول و پرکاربرد هستند، بلکه زمانی که نیاز به تعمیر و تعویض دارند، نیازی به نگرانی بابت هزینه‌های آن نخواهید داشت.

از آنجایی که رشد گیاهان و پرورش طیور در هر دوره زمانی به دمای خاصی نیاز دارد، عدم کنترل دقیق و مدیریت سیستم‌های گرمایشی موجب می‌شود تا فرایند کار با مشکلات بیشتری مواجه شود. بسیاری از کارشناسان در این راستا عنوان می‌کنند که بهتر است به جای استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف، وسایلی را در گلخانه و سالن‌های پرورش طیور نصب کنید که نه تنها هزینه‌های مناسب و معقولی دارند، بلکه به کارگیری آن‌ها منجر به جلوگیری از رشد گیاهان و طیور نمی‌شود. گرمای پاکی تولید می‌کنند، تنظیم دما در لحظه به سادگی امکان پذیر است. راندمان بالایی ارائه می‌دهند و در نتیجه بهترین گزینه برای چنین مراکزی به شمار می‌آیند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *