عملکرد سیستم گرمایش

در حال حاضر روش گرمایش در مرغداری‌ها به صورت همرفتی است که از انواع بخاری‌های هوای گرم استفاده می‌شود. در این روش تمام محیط از جمله فضاهای خالی سالن گرم شده، که با مصرف سوخت بیشتر باعث اتلاف انرژی و هزینه‌ی زیادی می‌شود. همچنین تجمع گرما در زیر سقف سبب سرد شدن کف سالن می‌گردد و در نتیجه طیور برای گرم شدن، اطراف منبع گرمایی جمع می‌شوند که باعث ایجاد خفگی طیور خواهد شد.
از مهمترین عوامل تاثیرگذار در پرورش و نگهداری پرندگان، تامین گرمایش مطلوب و تهویه‌ی مناسب می‌باشد که عدم توجه به هر کدام از این موارد باعث هزینه‌ی اقتصادی بسیار بالا خواهد شد. عملکرد سیستم گرمایشی تابشی مرغداری در سالن‌های مرغداری اهمیت بالایی دارد. تعداد دفعات تهویه در مرغداری‌ها از دیگر محیط‌های صنعتی بیشتر است. بنابراین انرژی حرارتی جذب شده توسط هوا، قبل از تبادل گرمایی در فضای سالن و پرندگان در کف، از راه فن‌های تهویه به بیرون از سالن انتقال می‌یابد که سبب سرد بودن کف سالن می‌شود، از جمله عوامل دیگری که باعث سردی کف سالن می‌گردد خیس بودن بیش از حد کف و رطوبت زیاد در فضای مرغداری می‌باشد. سرد بودن کف سالن از جمله معایب سیستم‌های همرفتی است که با نصب سیستم‌های گرمایش تابشی برطرف می‌گردد.

عملکرد سیستم گرمایش تابشی در مرغداری‌ها به این صورت است که این سیستم‌ها در زیر سقف سالن مرغداری نصب شده و گرما را از طریق تابش امواج مادون قرمز به کف سالن و بدن پرندگان هدایت می‌کند که باعث اتلاف انرژی بسیار ناچیزی می‌شود.

از این سیستم علاوه بر مرغداری‌ها، برای گرمایش فضاهای پرورش دیگر پرندگان مانند شترمرغ، بوقلمون و همچنین باغ‌ وحش‌ها ‌می‌توان به نحو مطلوب استفاده کرد. از اهمیت سیستم‌های گرمایشی در مرغداری نمی‌توان غافل شد.

به طور کلی می‌توان گفت یک سیستم گرمایش خوب باید:

۱- برای تامین گرمای مورد نیاز توان کافی داشته باشد.

۲- در هزینه‌های اولیه و منبع انرژی مصرفی مقرون به صرفه باشد.

۳- کنترل، سرویس و رسیدگی آن آسان باشد.

۴- استانداردهای ایمنی لازم برای کارکنان و طیور را داشته باشد.

۵- گرمای ایجاد شده توسط آن، به راحتی از بین نرود. (اتلاف انرژی کمی داشته باشد)

تاثیر دما بر ضریب تبدیل غذایی

‌ضریب تبدیل غذایی(FCR) یا مقدار غذای مورد نیاز برای اضافه شدن یک واحد وزن، شاخص متداولی است که در صنعت طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان تبدیل مواد غذایی به گوشت مرغ عامل اصلی در تعیین سودمندی پرورش پرندگان است.

یکی از مهمترین عوامل موثر بر ضریب تبدیل غذایی طیور، دمای سالن می‌باشد. پرندگان خون گرم هستند و علی رغم تغییر دمای فضای اطراف، درجه حرارت بدن آنها ثابت می‌ماند به همین دلیل تمایل به کمترین تغییر دما در محیط را دارند.

در دماهای پایین، پرندگان برای تامین حرارت بدن خود ناچار به استفاده از مواد مغذی مصرفی هستند که این موضوع تاثیر نامطلوبی بر ضریب تبدیل غذایی آنها می‌گذارد. برای دستیابی به ضریب تبدیل غذایی کمتر، باید درجه حرارت مناسبی در محیط سالن برقرار کرد.

درجه حرارت‌های بالا نیز تاثیرات نامطلوبی بر ضریب تبدیل غذایی می‌گذارند، چرا که در آن شرایط هم پرندگان مجبور هستند تا مقداری از انرژی غذایی خود را از طریق مکانیسم‌های بیولوژیکی صرف سرد کردن بدن خود کنند.

تهویه در سیستم‌های گرمایش همرفتی و افزایش تعداد دفعات آن باعث افزایش تلفات گرمایی در محیط می‌شود. تهویه در بعضی موارد به خصوص در فصل زمستان باعث کار کردن مداوم سامانه‌های گرمایشی محیط سالن می‌شود. البته باید توجه داشت که هر چند کم شدن تعداد دفعات تهویه باعث مقدار اندکی صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود اما موجب تحمیل چند برابری هزینه‌های ناشی از بیماری‌های طیور و پرورش نامناسب آنها می‌شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار که  می‌تواند ضریب تبدیل غذایی در طیور را افزایش دهد سطح آمونیاک در محیط سالن می‌باشد. گاز آمونیاک و دیگر گازهای سمی در اثر تهویه‌ی نامناسب به خصوص در فصل زمستان در سالن مرغداری جمع می‌شوند. تجربه نشان داده که غلظت آمونیاک به طور قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش بازده غذا و میزان رشد پرندگان می‌شود.

میزان تهویه‌ به نوع ساختمان، رطوبت، شرایط بستر و… بستگی دارد. کنترل دما در مناطقی مانند مناطق مرتفع که بروز بیماری آسیت در آن‌ها رایج است و همچنین در مناطقی که تفاوت دمای حداقل و حداکثر شبانه روز زیاد است، باید از کم شدن سریع دمای سالن‌های پرورش طیور جلوگیری کرد. آسیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک عدم تعادلی بین مقدار اکسیژن مورد تقاضای طیور وجود داشته باشد و کاهش آرام و تدریجی دما باعث می‌شود طیور بدون ابتلا به آسیت به کاهش دما عادت کنند.

تهویه‌ی مناسب در سالن‌های پرورش طیور باید همواره به صورت مناسب برقرار باشد و به تناسب تعداد و وزن بدن آنها و دیگر شرایط، اکسیژن کافی برای آنها تامین شود و از ایجاد گازهای زیان آور در هوای تنفسی آنها جلوگیری شود. هرچه میزان تقاضای اکسیژن پرندگان بیشتر شود، ممکن است میزان مبتلا شدن به آسیت نیز بیشتر شود. تلاش برای رساندن دمای بدن به حد ایده‌آل یکی از علت‌های افزایش تقاضای اکسیژن توسط طیور است. همچنین پرتوهای مادون قرمز برای مقابله با رشد و پرورش باکتری‌ها مفید هستند که با استفاده از این سیستم‌های گرمایش تابشی در واقع با بیماری‌ها مبارزه می‌شود و ضمن اینکه  کف سالن و بدن پرندگان را گرم می‌نماید می‌توان به تعداد دفعات مورد نیاز و آرامش خاطر نسبت به تهویه‌ی هوای محیط اقدام نمود.

تاثیر دما بر ضریب تبدیل غذایی

مزایای سیستم گرمایش تابشی در مرغداری‌‌ها

۱.کاهش چشمگیر میزان مصرف برق و سوخت (از۶۰% تا۹۰%)

۲.جلوگیری از انتقال میکروب‌ها

۳.گرمایش و توزیع حرارت به صورت یکنواخت

۴.کاهش رطوبت و ایجاد محیط گرم و خشک در کف سالن

۵.کاهش طول دوره پرورش و بهتر شدن ضریب تبدیل غذایی

۶.عدم ایجاد استرس به دلیل نداشتن نور و صدا

۷.امکان کنترل موضعی و دقیق درجه حرارت در تمام بخش‌های مرغداری

۸.امکان ایجاد تهویه‌ی مناسب به ویژه در فصول سرد سال

۹.امکان شستشو و ضد عفونی کردن دستگاه در پایان هر دوره

۱۰.بازگشت سریع سرمایه گذاری از راه کاهش مصرف سوخت

۱۱.امکان تامین دمای۳۲ درجه سانتیگراد در روزهای اول جوجه ریزی

۱۲.تامین هوای احتراق از بیرون سالن و انتقال هوای احتراق به بیرون سالن

۱۳.کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

۱۴.نصب در ارتفاع و گرمایش در کف

۱۵.امکان نمایش وضعیت هر دستگاه و تنظیم جداگانه‌ی آن‌ها براساس نیاز

۱۶.جلوگیری از ازدحام پرنده‌ها و کاهش امراض و تلفات

۱۷.امکان تداوم گرمایش با استفاده ازUPS در زمان قطع برق

مزایای سیستم گرمایش تابشی در مرغداری‌‌ها

اهداف و خدمات

  • کیفیت محصول
  • اعتبارو رضایت مشتریان
  • سرعت در انجام پروژه
  • کارشناس بازدید و برآورد در قبل و بعد از فروش
  • نصب، راه اندازی و آموزش رایگان
  • پشتوانه‌ی خدمات و تامین قطعات به مدت۱۵ سال
  • دارای۳ سال گارانتی فن و مشعل
  • دارای ۱۰سال گارانتی لوله‌های تابشی
  • دارای برخی تجهیزات جانبی رایگان
  • ارتباط مستمر با مصرف کنندگان و دریافت نقطه نظرات آن‌ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *