سیستم‌های سرمایشی

سیستم گرمایشی گلخانه به منظور حفظ دمای مناسب برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا سیستم در هر منطقه انرژی مورد نیاز را تولید کند و محصولات مطابق با شرایط دمایی مورد نیاز رشد کنند.
متخصصان گلخانه‌ای به واسطه دانش، تخصص و تجهیزات پیشرو در صنعت، موجب شده است تا نیازهای عملیاتی در تهویه گلخانه‌ای فراهم شود. بسیاری از تولیدکنندگان تنها نحوه ورود گرما به گلخانه را می‌دانند با این حال در ماه‌ها و روزهای گرم سال، گلخانه نیاز به منبع هوای خنک نیز دارد.

مزیت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی گلخانه شامل این موارد است:

۱- گزینه‌ها و طرح‌های کارآمد در مصرف انرژی
۲- گزینه‌های خودکار و اتوماتیک و یا دستی
۳- امکانات تهویه مکانیکی

گرمایش گلخانه

بسیاری از سیستم گرمایشی گلخانه ها قابلیت نصب در سقف گلخانه را فراهم می‌کنند. برخی از آن‌ها شامل یک فن الکتریکی هستند که هوا را از طریق سیم پیچ‌های گرم شده توسط آب گرم، بخار، برق و یا سوخت‌های فسیلی یا گاز به محیط منتقل می‌کنند تا هوای گرم داخل گلخانه تامین شود. این واحدها معمولا در عرض، ارتفاع و طول بیش از ۳ سانتی متر نیستند.

سیستم گرمایش از کف یکی دیگر از راه حل‌های مناسب برای تولید دمای مناسب در گلخانه به شمار می‌آیند. این سیستم‌ها گرما را به صورت مستقیم از جایی که گیاه به آن نیاز دارد به آن انتقال می‌دهند. با استفاده از این سیستم‌ها، آب از طریق دیگ بخار مرکزی در جریان خواهد بود و از طریق برق و یا احتراق سوخت مورد نیاز گرم می‌شود. آب گرم شده دما را از طریق لوله‌ها به محیط منتقل کرده و شرایط رشد بهینه برای گیاه را فراهم می‌کند.

سیستم سرمایشی و گرمایشی در گلخانهسیستم‌های گرمایش از کف طراحی شده‌اند تا به کمک بهینه سازی هزینه‌ها بهترین شرایط را برای رشد گیاهان فراهم کنند. در این صورت پرورش دهندگان به راحتی قادر به کاهش نیازهای گرمایی خواهند بود. این امر به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا دمای گلخانه را در دمای ۵-۱۵ درجه فارنهایت تنظیم کنند و انرژی را در تمام زمستان ذخیره کنند. به طور کلی گرمایش از کف می‌تواند راندمان دما را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. با وجود مزایایی که این روش دارد، بسیاری از متخصصان استفاده از آن را توصیه نمی‌کنند، زیرا افزایش دما باعث سوزاندن ریشه گیاهان می‌شود. کوره‌های تابشی می‌تواند یک روش مناسب برای برخی از گلخانه‌ها به شمار آید.
متخصصان هنگام انتخاب بهترین سیستم گرمایشی برای گلخانه از طرح‌های متنوعی استفاده می‌کنند. هماهنگی در وسایل گرمایشی به کمک کنترل کننده‌های آب و هوای گلخانه برای بهینه سازی عملکرد و اتوماسیون گلخانه بسیار موثر خواهد بود.

سیستم‌های سرمایشی گلخانه

تهویه غیرفعال یکی از محبوب‌ترین روش‌های خنک کننده محیط است، به این دلیل که دمای طبیعی و ملایم را برای گیاهان فراهم می‌کند. این امر از طریق دریچه‌های اتوماتیک و تهویه جانبی نیز حاصل می‌شود و به همرفت وابسته است، به این دلیل که هوای گرم به طور طبیعی خارج شده و هوای سرد به محیط منتقل می‌شود.

برای گلخانه‌ها به وسعت زیاد، استفاده از سیستم‌های خنک کننده و سرمایشی یک امر لازم است، به این منظور که اطمینان حاصل شود آن‌ها بیش از اندازه گرم نمی‌شوند. وسایل سرمایشی انواع گوناگونی دارند. هنگام انتخاب تجهیزات سرمایشی، توجه داشته باشید که در فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز به آن نیاز خواهید داشت. یکی از روش‌هایی که بسیاری از کشاورزان و صاحبان گلخانه پیاده می‌کنند، استفاده از سایه بان برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و جلوگیری از افزایش دما می‌باشد. هر چند که این روش موثر و مفید خواهد بود، با این حال ممکن است برای فضای بسیار بزرگ و یا در مناطق با آب و هوای بسیار گرم و خشک کافی نخواهد بود. به همین دلیل لازم است تا از سیستم‌های سرمایشی نیز استفاده شود.

سیستم سرمایشی و گرمایشی در گلخانه

برای خنک کردن و تهویه هوای گلخانه، باغداران از وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند. با استفاده صحیح از این سیستم‌های خنک کننده، می‌توان تنش‌های طول روز گیاهان را کاهش داد و موجب فراهم شدن رشد بهینه گیاهان شد.
بسیاری از سیستم‌های سرمایشی هوای سرد را از محیط خارجی به داخل گلخانه آورده و همزمان هوای گرم را به محیط خارج منتقل می‌کنند. اکثر وسایل آب بندی شده‌اند و نیازی به لوله کشی داخلی، پمپ و یا فیلتر اضافی در آن‌ها نخواهد بود.

وسایل سرمایشی یک روش تجاری فوق العاده هستند که می‌توانند برای استفاده در گلخانه بسیار مقرون به صرفه باشند. برای استفاده از هر یک از تجهیزات سرمایشی، لازم است که نیاز و اندازه پروژه و به عبارتی گلخانه در نظر گرفته شود.

تهویه مناسب گلخانه برای ارتقا محیط سالم برای رشد گیاهان بسیار ضروری است. آن‌ها می‌توانند کنترل دما و رطوبت مورد نیاز را فراهم کرده و به کاهش بروز بیماری‌ها و آفات کمک کنند.
طیف گسترده‌ای از تجهیزات تهویه شامل سیستم‌های خنک کننده و انواع فن‌های جریان هوای افقی و عمودی وجود دارد که بسته به ساختار مکانی که به آن نیاز دارد، قابل استفاده خواهد بود.
هر چند که استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بسیار مهم است، با این حال لازم است تا گردش هوا در کل فضا برقرار باشد. این یک اصل حائز اهمیت است، به این دلیل که در هر صورت گیاهان برای رشد به هوای تازه احتیاج دارند. جریان مداوم هوا مانع از باقی ماندن هوای گرم و یا خنک در گوشه‌های فضای گلخانه می‌شود. این مسئله موجب افزایش راندمان و تنظیم دما خواهد شد. برای دریافت نتایج بهتر از نصب تجهیزات در گلخانه، بهتر است که آن‌ها را در مکان‌هایی نصب کنید که موجب افزایش بهره وری شوند. برای این کار می‌توانید از متخصصان و کارشناسان مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *