گرمایش گلخانه

در حال حاضر انواع سیستم گرمایشی گلخانه وجود دارد که در انواع و طرح‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از آن‌ها به کمک انواع سوخت‌های فسیلی و یا گازوئیل و دوگانه سوز در دسترس هستند.

بخاری‌های برقی نیز از جمله محصولات گرمایش گلخانه هستند که می‌توانند گرمای یکدست و قابل توجهی را توزیع کنند. با این حال به دلیل افزایش هزینه‌هایی که این روش به همراه دارد، بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند که روش‌های مقرون به صرفه‌تری را به کار ببرند.

توصیه بسیاری از کارشناسان به کسانی که مایل به استفاده از هیترهای برقی هستند، این است که از نمونه‌های فن دار استفاده کنند. به این دلیل که با تولید گرمای پاک و به دور از آلاینده‌ها، برای گرمایش محیط مفید واقع می‌شوند.

برای نصب و راه اندازی سیستم گرمایشی گلخانه ها لازم است برخی از نکات رعایت شود. به عبارتی، لازم است که این وسایل گرمایشی گرمای تولید شده را به صورت یکنواخت توزیع کنند تا موجب پژمردگی و از بین رفتن گیاهان نشوند. از این جهت که گرمای بیش از حد و عدم کنترل آن برای گیاهان مضر خواهد بود.

تامین گرمایش گلخانه

سیستم‌های گرمایشی در گلخانه انواع مختلفی دارد. برای خرید تجهیزات گرمایشی گلخانه ابتدا لازم است که با سازوکار آن‌ها آشنا باشید.

نحوه کار سیستم‌های حرارت مرکزی

در سیستم‌هایی که به آن حرارت مرکزی گفته می‌شود، دیگ‌های بخاری بزرگی وجود دارد که لوله‌های متصل به آن در سراسر گلخانه نصب می‌شوند. به همین دلیل می‌توانند گرمای یکنواختی را در محیط انتشار دهند. با این حال لازم است به یاد داشته باشید که در این مدل، هزینه‌های نگهداری بسیار بیشتر خواهد بود. از این رو بسیاری از پرورش دهندگان، ترجیح می‌دهند از سیستم‌ها و وسایل دیگر برای این کار استفاده نمایند.

نقش سیستم‌های حرارت موضعی

برخی از سیستم‌ها با پوشش‌های پلاستیکی احداث شده‌اند و برخی از آن‌ها در زمان‌های مشخصی از سال کار می‌کنند. به همین دلیل سیستم‌های حرارت مرکزی برای چنین گلخانه‌هایی مقرون به صرفه نخواهد بود و هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که از سیستم‌های گرمایشی موضعی در گلخانه استفاده شود. فرایند کار به شکلی است که بخاری‌ها را در بخش‌های مختلفی از گلخانه قرار می‌دهند. آن‌ها می‌توانند محیط اطراف را به خوبی گرم کنند. امروزه انواع مختلفی از این بخاری‌ها تولید می‌شوند.

بخاری‌های گلخانه‌ای

بسیاری از صاحبان گلخانه برای تامین گرمایش گلخانه هیترهای برقی که به همراه فن ارائه می‌شوند را انتخاب می‌کنند. دلیل این مسئله این است که آن‌ها متوجه شده‌اند توزیع گرما به صورت یکنواخت در محیط و برای گیاهان تا چه حد ضروری است. به همین جهت محصولاتی که گرما را به محدوده خاصی انتشار می‌دهند، مفید نخواهند بود.

نمونه‌هایی که دارای فن هستند، هوای سرد را از محیط بیرون وارد کرده و پس از عبور آن از لوله‌ها و پاس‌های مختلف، هوای داغ را به محیط داخل گلخانه منتقل می‌کنند. علاوه بر توزیع یکدست گرما، آن‌ها قادر به تولید انرژی پاک و به دور از آلاینده‌های محیطی هستند.
ترموستات‌هایی که در نزدیکی این سیستم‌های گرمایشی گلخانه نصب شده است، پس از افزایش دما از حد تعادل، برق ورودی را قطع کرده تا دما کاهش یافته و به حد تعریف شده برسد. در مقابل اگر دما بیش از حد کاهش یابد، با اتصال مجدد برق، به راه اندازی این سیستم کمک می‌کنند. هزینه سیستم گرمایشی گلخانه مختلف است و نوع سیستمی که برای گرمایش گلخانه انتخاب می‌شود، هزینه را مشخص می‌کند.

تامین گرمایش گلخانه

نصب هیترهای نیو آژاکس

این هیترها قادر هستند تا با بهره وری نزدیک به ۸۵% گرمای مورد نیاز را در گلخانه تولید کنند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها، ایمنی بالایی است که ارائه می‌دهند. در نتیجه امکان برق گرفتگی و آتش سوزی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از آنجایی که هیترهای نیو آژاکس به همراه تابلو برق عرضه می‌شوند، می‌توان گفت که می‌توان میزان دما را به راحتی کنترل کرد. علاوه بر آن به دلیل مصرف سوخت بهینه این سیستم‌های گرمایشی، هزینه‌های شما تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این نمونه‌ها نیز به همراه ترموستات هستند و در نتیجه تنظیم و کنترل دما را آسان‌تر می‌کنند.

بهترین سیستم‌های گرمایشی کدام است؟

نمونه‌هایی از سیستم گرمایشی که به همراه دودکش ارائه می‌شوند، می‌توانند گزینه مناسبی برای شما محسوب شوند. از آنجایی که تجمع آلاینده‌ها در محیط گلخانه برای رشد گیاهان و محصولات نامناسب است، بهتر است اقداماتی که در این راستا و به منظور خروج آن‌ها انجام می‌شود، جدی گرفته شود.

به یاد داشته باشید که حتی تجمع بیش از حد دی اکسید کربن نه تنها برای فتوسنتز گیاه لازم نخواهد بود، بلکه ممکن است موجب جلوگیری از رشد بهینه گیاهان شود. در نظر گرفتن تمامی این موارد هنگام انتخاب یک سیستم گرمایشی گلخانه به شما کمک می‌کند تا گزینه‌هایی را در نظر بگیرید که متناسب با اندازه و ابعاد محیط گلخانه، ایده آل است.

در نهایت اگر تصمیم به خرید بهترین سیستم گرمایشی برای گلخانه گرفته‌اید، بهتر است تولیدکنندگانی را مد نظر دارید که از سال‌ها تجربه در این زمینه برخوردار هستند. به همین دلیل می‌توانند محصولاتی را عرضه کنند که کیفیت خوبی داشته و علاوه بر آن ضمانت‌ لازم را به شما ارائه می‌دهند. در صورتی که این شرکت‌ها خدمات پس از فروش داشته باشند، با آسودگی خاطر می‌توانید وسایل گرمایشی مورد نیاز گلخانه خود را از آن‌ها تهیه کنید و در تمام طول سال قادر به رشد گیاهان مد نظر خود باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *