کوره های تابشی

کوره‌های تابشی به علت مصرف پایین انرژی و بازدهی بالایی که دارند، می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی به جای کوره‌های همرفتی و قدیمی باشند. در این نوع از کوره‌ها، انتقال گرما به شکل ترکیبی انجام شده و تابش به صورت همرفت دوباره قابل استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع سبب کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌گردد.

کوره های تابشی توسط لوله‌های تابشی و مولد حرارتی، با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز باعث تولید و توزیع گرما در محیط مورد نظر می‌شوند و از ایمنی بیشتری نسبت به کوره‌های همرفتی برخوردار هستند.

امروزه به کارگیری از کوره های تابشی و جایگزین کردن آن به جای کوره‌های همرفتی به طور قابل توجهی در حال افزایش است. دلیل این امر کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان در سیستم گرمایشی تابشی می‌باشد. با در نظر داشتن اینکه کوره یک سیستم بسته می‌باشد، گرمای تابشی تولید شده دوباره به صورت همرفت مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتقال گرما به روش ترکیبی صورت می‌گیرد. لوله‌های تابشی که منتقل کننده‌ی هوای گرم هستند، به شکل طولی در سقف و دیواره‌های کوره امتداد پیدا می‌کنند. در این نوع کوره بنا بر نیاز و درخواست مشتری، محدوده‌ی گرمایی توسط دیواره محدود نشده است ولی می‌توان جهت استفاده‌ی بهینه از گرمای تولید شده، محفظه‌ بسته‌ای را برای نوار نقاله طراحی و استفاده کرد.

اجزای کوره‌‌های تابشی

اجزای کوره تابشی شامل فن، مشعل و لوله‌های تابشی می‌باشد که هر کدام از این اجزا متشکل از بخش‌های دیگری هستند.

  1. مشعل
  2. فن
  3. لوله‌های تابشی
  4. پنل کنترل

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. مشعل

مشعل کوره‌های تابشی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  1. تنظیم کننده‌ی سرعت احتراق
  2. تنظیم کننده‌ی فشار
  3. تشخیص دهنده‌ی شعله با جنس استیل و بر اساس یونیزاسیون
  4. جرقه زن الکترونیکی مشعل
  5. دارای شیر برقی، فیلتر گاز و سوییچ هوا
  6. قابلیت تنظیم کردن دبی گاز
  7. قابلیت تشخیص خودکارپلاتین‌ها جهت کنترل اختلاف فشار بین محیط و محفظه احتراق
  8. پیش گرمایش هوای وارد شده به مشعل جهت افزایش راندمان سوختن
  9. دارای برد الکترونیکی جهت کنترل عملکرد مشعل

کوره خط تولید

۲. فن

فن سیستم‌های تابشی متشکل از بخش‌های زیر می‌باشد:

  1. دارای فن سانتریفیوژ و تیغه پروانه‌ پرسی
  2. قابلیت کوبل مستقیم الکتروموتور به پروانه
  3. دارای بدنه‌ای از جنس آلومینیوم برای تبادل گرمایی بهتر
  4. دارای پروانه‌ی خنک کننده
  5. قابلیت چرخش گازهای حاصل از سوختن داخل لوله‌ها و ایجاد دمای یکنواخت
  6. دارای حداقل میزان آلایندگی صوتی

۳. لوله‌های تابشی

به دلیل تماس مستقیم لوله‌های تابشی با هوای گرم شعله‌ی ایجاد شده، انتخاب جنس لوله‌های تابشی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در تامین مقدار حرارت مورد نیاز و عمر مفید سیستم تاثیرگذار می‌باشد. جنس این لوله‌ها از استیل و لوله‌های آتشخوار ساخته شده و با رنگ مشکی و مقاوم، با بالاترین ضریب تابش پوشیده شده‌اند. انتخاب جنس لوله با ماکزیمم دمای مورد نیاز کوره ارتباط مستقیم دارد.

 ۴. پنل کنترل

از خصوصیت‌های منحصر به فرد کوره‌های تابشی این شرکت، امکان تنظیم عملکرد بر مبنای نیازهای مصرف کننده می‌باشد. پنل کنترل جهت حفظ درجه حرارت محیط در بازه‌ی زمانی مشخص به کار می‌رود. پنل‌ها به گونه‎ای طراحی شده‌اند که طبق کمترین و بیشترین دمای تعریف شده و همچنین بر اساس نیاز مصرف کننده، روشن یا خاموش می‌شود تا دمای محیط در حالت مطلوب قرار گیرد. می‌توان گفت که به ازای هر سیستم یک سنسور گرمایی در نظر گرفته شده و در این صورت برای هر پنل کنترل حداکثر ۴ سنسور در نظر می‌گیرند. این سنسور حرارتی بر اثر دریافت امواج مادون قرمز تابش شده از سطح لوله‌ها را به پنل کنترل منتقل کرده و گرمای مطلوب محیط تامین می‌شود. استفاده و بهره گیری از پنل کنترل و سنسورهای تابشی قابلیت‌های زیر انتظار می‌رود:

  • قابلیت تنظیم زمان گرمایش به طور اتوماتیک و بر اساس ساعات کاری
  • قابلیت مشاهده‌ی میزان درجه حرارت بخش‎های مختلف کوره بر روی پنل کنترل
  • قابلیت تنظیم دمای هر دستگاه به طور مستقل و کنترل از یک محل

کوره خط تولید

مزیت‌های کوره ‌های تابشی

مزیت‌های کوره ‌های تابشی عبارت است از:

  1. مداوم بودن کارکرد
  2. بالا بودن ایمنی
  3.  قابلیت کنترل مستقل هر مشعل
  4. تنظیم زمان گرمایش
  5. سلامت و بهداشت محیط
  6. کاهش هزینه و مصرف انرژی
  7. قابلیت نگهداری و نصب آسان و سریع

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. مداوم بودن کارکرد

هر دستگاه تابشی دارای مشعل مجزا و مستقل می‌باشد. به همین دلیل از کار افتادن کوره امکان پذیر نیست. زیرا در صورت نقص در کارکرد هر کدام از مشعل‌ها، اخلالی در عملکرد تمام سیستم ایجاد نمی‌شود و در صورت نیاز به تعمیرات، نیازی به خاموش کردن کل سیستم نمی‌باشد.

۲. بالا بودن ایمنی

ایمنی سیستم به دو علت امکان پذیر می‌باشد. اول آنکه مشعل‌ها با حداقل میزان فشار گاز عمل می‌کنند و این امر باعث افزایش ایمنی می‌شود. دلیل دوم عدم خروج گازهای حاصل از سوختن در محیط است که سبب بهبود ایمنی سیستم می‌گردد.

۳. قابلیت کنترل مستقل هر مشعل

با استفاده از پنل کنترل طراحی شده توسط این شرکت، امکان کنترل عملکرد هر مشعل به شکل مجزا وجود دارد و می‌توان با توجه به نیاز، مشعل مورد نظر را به طور موقت از سیستم خارج کرد.

۴. تنظیم زمان گرمایش

این عملکرد به دو شیوه‌‌ی دستی و اتوماتیک به کمک پنل کنترل برای کوره‌های تابشی قابل استفاده می‌باشد. همچنین می‌توان گفت که سیستم‌های تابشی بر اثر سرعت انتقال حرارت بالایی که دارد نسبت به سیستم همرفتی می‌تواند در مدت زمان کمتری گرمایش مطلوب در محیط را ایجاد کند.

۵. سلامت و بهداشت محیط

استفاده از سیستم‌های تابشی به جای سیستم‌های همرفتی مانع از گسترش و پراکندگی گرد و غبار و همچنین ذرات معلق در محیط می‌شود که این امر بر سلامت کارکنان اثر گذار می‌باشد.

۶. کاهش هزینه و مصرف انرژی

با توجه به تکنولوژی برتر سیستم تابشی در تولید گرما، جایگزین کردن سیستم‌های تابشی به جای سیستم‌های همرفتی، کاهش چشمگیر مصرف انرژی و هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.

۷. قابلیت نگهداری و نصب آسان و سریع

فرآیند نصب و راه اندازی کوره‎های تابشی نسبت به دیگر سیستم‌های خشک کن، با سهولت و سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

کاربردهای کوره‌ های تابشی

از لوله‌های تابنده در ساخت کوره‌های تابشی استفاده می‌گردد و طبق نوع کاربرد آن‌ها، در ابعاد و ظرفیت‌های متفاوت و نیز متناسب با دمای مورد نیاز در محیط طراحی و ساخته می‌شوند. با بهره مندی از تکنولوژی مادون قرمز، کوره‌های تابشی دمای یکنواختی را در محیط ایجاد می‌کنند و بیشترین میزان بهره وری و کیفیت دمایی را به وجود می‌آورند. همچنین این کوره‌ها سبب کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شوند. کوره‌های تابشی کاربردهای مختلفی در صنعت دارند و می‌توان موارد زیر را به عنوان مهمترین موارد استفاده از آن‌ها بیان کرد:

  1. خشک کردن و رطوبت زدایی شن، ماسه و نمک
  2. خشک کردن رنگ قطعات
  3. خشک کردن سنگ‌، کاشی و سرامیک
  4. خشک کردن چوب و ذغال
  5. خشک کردن میوه
  6. خشک کردن لاک سیم پیچ استاتور و روتور
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *